Tip!

Online Leermodule Service Blueprint

Online Ambtenaren Sociaal domeinBedrijfsvoering
15
Max. deelnemers
2
Aantal dagen
Online
Locatie
€ 625,-
Investering

Speelt u een belangrijke rol in het vormgeven van een klantgerichte toekomst voor uw gemeente? Dit is uw kans! Neem deel aan onze Service Blueprint leermodule.
Met het volgen van deze leermodule raakt u volledig vertrouwd met deze praktische en bewezen methode waarmee u de gemeentelijke dienstverlening nog meer klantgedreven kunt maken. Na het volgen van deze training bent u in staat om vanuit de behoeften van inwoners een nauwkeurige vertaling te maken naar concrete verbeteringen en deze te integreren in elke stap van de inwonerreis. Op die manier bent u klaar om actief bij te dragen aan het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening, maar ook om een cruciale schakel te vormen in het creëren van een naadloze ervaring voor inwoners.

Tijdens de leermodule krijgt u tevens de kans om vaardigheden aan te scherpen in twee cruciale rollen: de 'moderator' en de 'administrator'. 

  • Als moderator vervult u een essentiële rol in het begeleiden en faciliteren van deelnemers bij het bedenken van de ideale klantreis, evenals het ondersteunen van professionals bij het vertalen van deze inzichten naar een Service Blueprint. 
  • Als administrator zorgt u voor een optimale verslaglegging van de ideale inwonerreis en de bijbehorende Service Blueprint.

Deze Leermodule bestaat uit drie onderdelen:

  • een combinatie van e-learnings
  • drie inhoudelijke blokken, online sessies (twee van 1,5 uur en één van 3 uur)
  • online coaching (2 uur per persoon).

E-learnings
De e-learnings geven u een uitgebreide toelichting op elk blok van de leermodule. In diverse video’s ziet u wat een specifiek onderdeel inhoudt en u vindt er materialen waar u zelf mee aan de slag kan. Zo bent u optimaal voorbereid op de online sessies. Bovendien kunt u als naslagwerk de e-learnings nog een heel kalenderjaar raadplegen.

Drie inhoudelijke blokken
Blok 1
In blok 1 leert u hoe u een thema kunt afbakenen en waarom dat zo belangrijk is. Ook gaat u op zoek naar verschillende manieren om de klantervaring in beeld te brengen. Uiteindelijk gaat u in een online sessie van 1,5 uur samen één of meerdere persona’s maken. U leert wat een persona is en hoe u die kunt beschrijven.

Blok 2
In blok 2 gaat u samen aan de slag met het maken van de gedetailleerde klantreis op basis van de persona. U leert ook wat het onderscheid is tussen de “klassieke” klantreismethode en de Service Blueprint methode. In dit blok zit een online sessie van 1,5 uur. 

Blok 3
In blok 3 gaat u aan de slag met de uitwerking van de verschillende aspecten die van belang zijn voor het realiseren van de inwonerreis. Dit wordt de Service Blueprint. U gaat samen aan de slag met de Service Blueprint in een online sessie van 3 uur. 

Online coaching
Iedere deelnemer krijgt twee uur een-op-een online coaching om zijn/haar casuïstiek te bespreken.

Deze leermodule is bedoeld voor procesmanagers, adviseurs op het gebied van (online) dienstverlening, ICT, wetgeving en monitoring. Bij kleine, middelgrote en grote gemeenten.

VNG Connect werkt met docenten uit de praktijk en maakt op deze manier een sterke koppeling tussen de theorie en de praktijk te realiseren. De docenten in deze leermodule zijn ervaren in de dienstverlening, online strategie en het ontwikkelen van Service Blueprints.

Om deze leermodule te doorlopen bent u, naast twee online sessies van 1,5 uur, één online sessie van 3 uur en 2 uur online coaching totaal 10 uur bezig. Binnen enkele weken weet u hoe u de dienstverlening van uw gemeente vanuit het perspectief van de inwoner kunt optimaliseren.

Ook interessant voor u

Uitgelicht